Jak na volný čas

sobota, 22 září 2012 20:54 Žádný komentář

Vážení přátelé,

jsem narozena v Praze 7 na Štvanici. Profesně i životně jsem proto spojena s Prahou 7. Hraji, moderuji, učím, režíruji i píši tady. Mám za sebou mnoho akcí - byla jsem členkou činoherní komise Cen Thálie. Založila jsem DDS Ty-já-tr (1988) nebo Putování s huculem (1999). jsem organizátorkou Křivoklátské divadelní slavnosti od roku 2003.

Mám za  sebou desítky her jako režisérka a dramaturgyně. Vystupovala jsem jako moderátorka v mnoha akcích (např. Mezinárodní baletní soutěž Ballet 2002 v Divadle Brodway, na Slavnostním předávání zlatých a stříbrných Janského plaket na Staroměstská radnici v letech 2005 - 2012 atd. (celé mé curriculum najdete zde).

Mé aktivity mě proto celoživotně spojují s mladými lidmi. Rozumím jejich touze něčeho dosáhnout, něco si vyzkoušet, věnovat se smysluplné a zajímavé činnosti. Tím spíše je důležité, aby se dítě od ranného věku rozvíjelo v co nejvíce směrech. A k tomu mu slouží především volný čas. A pro dospělé je velmi důležité, jak ho dětem zorganizovat.

Tento web má sloužit jako rozcestník pro různé aktivity.

Jak si ale dobře vybrat?

Najdete tu vše - od dětských hřišť a dětských klubů pro nejmenší, přes zájmové a sportovní kroužky těch starších až po večerní slavnostní čas, trávený pod divadelními reflektory s celou rodinou za odměnu. Pro každého něco.

Vybrat vhodnou aktivitu, která rozvine přirozené vlohy a talent mladého člověka, je jedním z nejodpovědnějších a nejtěžších úkolů. Špatná volba vede k nudě a k hledání alternativních činností, které mohou vést děti tam, kam bychom nikdy nechtěli.

Podstatné stimuly

Statistiky jasně říkají, že dítě, které má dostatek stimulů a je zapojeno do pestré škály činností, se rozvíjí plnohodnotně, ve všech směrech a je posléze mnohem úspěšnější i v profesním životě. "Pouhé" hraní tak dává důležité předpoklady k budování základních dovednostních návyků, a to nejenom pohybového charakteru, ale také rozvíjí vlastnosti mnohem důležitější. Např.:

  • společenské vazby,
  • smysl pro týmovou spolupráci,
  • schopnost odhadnout druhé,
  • dovednost vykomunikovat svá přání a potřeby,
  • obstát v kolektivu jako jeho rovnoprávná a důležitá součást.
  • Atd.

I pouhé dovádění na hřišti proto má z hlediska rozvoje psychiky osobnosti velmi důležitý vliv. Samozřejmě, že je třeba činnosti kombinovat, pouhé běhání za míčem člověka nerozvine ve všech směrech. Neměli bychom ale zapomínat, že i to běhání, jakkoli postrádá na oko hlubšího smyslu, má velký rozonanční a regenerační vliv, protože pomáhá rozvíjejícímu se mozku si odpočinout a odlehčit se od celodenní zátěže ve škole.

Tady je proto několik základních rad, která bychom při tvorbě dětského programu neměli zapomínat:

  1. Aktivita by neměla být příliš daleko od školy nebo od domova (to platí tím více, čím je dítě mladší). 10-20 min. cesty je optimální doba.
  2. Aktivity by měly být různorodé - např. sport by měl být doplněn nějakou výtvarnou činností. Myslete také na to, pokud dítě v jedné činnsoti převážně sedí, je lepší, aby mu druhá umožňovala dostatek pohybu.
  3. Jedna aktivita = jeden den. A alespoň jeden školní den v týdnu nechat volný, na kamarády, náhodné činnosti a na pocit, že si dítě může svůj čas organizovat samo. Ideálně by dítě mělo mít pro činnosti, které si organizuje samo, dvě hodiny denně.
  4. Ze začátku je vhodnější více krátkodobých činností a a ž později aktivity během týdne zdvojovat. Krátkodobé činnosti jsou vhodné k tomu, aby si děti vyzkoušely různé způsoby trávení volného času, různé typy her, setkaly se s různými kolektivy a způsoby jejich vedení. Je třeba nevhodné trávit jediný volný den v týdnu stále stejnou aktivitou.
  5. Dítě je spokojené v kolektivu stejně starých vrstevníků, přesto by však některé aktivity mělo podnikat s rodiči. Udržovat rodinná pouta lze především přes společné činnosti a kt omu se volnočasové aktivity hodí nejlépe. Moudří rodiče čas od času nejenom s dětmi jdou na hřiště s lezeckou stěnoum, ale sami si ji s dítětem vyzkouší.
  6. Krátkodobé činnosti jsou vhodné k tomu, aby si děti vyzkoušeli různé způsoby trávení volného času, různé typy her, setkali se s různými kolektivy a způsoby jejich vedení. Teprve postupně přidáváme dlouhodobější činnosti a vždycky po jejich předchozích ozkoušení a po té, co se ujistíme, že to dítě bude bavit. Často se totiž mění priority společně s odchodem kamarádů. Zatímco se nám zdálo, že dítě miluje malování, tančení nebo kopanou, ve skutečnosti tam "jen" mělo dobré kamarády. S jejcih odchodem pak ztratila přitažlivost i sama aktivita, do které bychom pak dítě zbytečně nutili.
  7. A konečně: Je nevhodné trávit (třeba jediný) volný den v týdnu stále stejnou aktivitou. Snažte se dítěti ukázat i to, co vám možná připadá méně důležité. Chodíte-li do divadla, vezměte dítě aspoň jednou na sportovní zápas. Může to být ostatně i pro vás zážitek. A obráceně. Berete-li syna na fotbal, kupte alespoň jednou společné lístky někam do divadla. Můžete být překvapeni, jak inspirativní může být atmosféra před spadnutím opony...

Přeji Vám, abyste vybírali úspěšně a s rozmyslem!

Chcete-li se na něco zeptat, napište mi na mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. .

Mgr. Radka Tesárková, lektorka volného času a dramatička

Obědové konto 

logo-obedove-kontoVeřejná sbírka na rodiče, kteří se dostali do ekonomicky tíživé situace, organizovaná podle zákona č. 117/2001 Sb. o veřejných sbírkách.

Více

Napsali o nás 

fp-press-release 150Napsali o nás - Články a videa v médiích o školách a školském odboru na Praze 7.

Více

Náš tým 

mcp7 pohled od vodyInformace o vzniku projektu jaknaskoly.cz a o lidech, kteří se na jeho budování podíleli.

Více